zaterdag 4 juni 2016

Begraafplaatsen

Het miezerde, wat bijna hetzelfde was als droog, na de regenval van de dag ervoor. Vrijwel vanaf de start begon het klimwerk naar een pas van 912 meter. De miezer was intussen overgegaan in regen en door de inspanning waren mijn kleren nat van het zweet. De afdaling werd dan ook een koude bedoening.

Tijdens de afdaling was het oppassen geblazen. Het wegdek was soms een avonturenpad van zichzelf door de talrijke gerepareerde hobbelige stukken, verzakkingen en diepe gaten. Een tijdje reed ik achter twee vrachtwagens uit Roemenië, die zo behoedzaam over de slechte delen reden, dat ik me afvroeg of ze vluchtelingen aan boord hadden.


Het wegdek en het verkeer bleven de spelbrekers onderweg. Het fietsen kostte daardoor veel concentratie. Niettemin was er wel weer veel te zien. Boeren, die hun koeien of geiten langs de weg lieten grazen, opgetaste stapels hooi naast gekleurde houten datsja's, klaterende riviertjes. De ooievaars zaten ook hier op grote nesten in de dorpen, al leken ze er treuriger aan toe dan in Hongarije, maar dat kon ook door de regen komen.


Begraafplaatsen zagen we ook, niet alleen vandaag, overigens. Heel veel begraafplaatsen, sommige verwaarloosd, andere onderhouden en altijd met veel groen. Eén begraafplaats was er voor Oostenrijks-Hongaarse soldaten uit de Eerste Wereldoorlog. Dat deed eraan denken dat Oekraïne nog maar kort een zelfstandig bestaan kent, waarover ik las in 'Het land dat maar niet wil lukken' van Fleur de Weerd. Een geweldig boek, ik noemde het al eerder.


Kolomyia werd de ankerplaats. Op het eerste gezicht leek het een levendige plaats waar we in een hip koffietentje belandden. De stad had ook nog mooie stukken, met oude gebouwen en veel bomen. Toch bleek het nog een hele toer om er 's avonds een restaurant te vinden. We kwamen terecht in een soort balzaal, met lange gedekte tafels en stoelen gehuld in stoffen hoezen. Aan een kleinere tafel zat een ander -lichtelijk beschonken- stel. We bestelden sla en kip. Alleen wijn hadden ze er niet. Daarvoor nam de ober ons mee naar de winkel om de hoek.





We fietsen ruim 90 kilometer, https://www.strava.com/activities/597202872
Reageren kan via het blog of per e-mail naar beelceem@me.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten