dinsdag 7 juni 2016

Fortuna

De dag begon in de wetenschap dat we flink moesten gaan klimmen. Het hoogteprofiel, dat we cadeau kregen bij het uitzetten van de route op de iPad, liet een behoorlijk zaagtandmodel zien. Meer dan eens steeg de weg met zeven procent, een keer zelfs oplopend tot dertien. Intussen blies een er stevige noordwestenwind. Het wegdek was minder beroerd dan op eerdere dagen.


Regelmatig stopten we even, om koffie te drinken, water te kopen of wat te eten. Bij een van die gelegenheden maakten we kennis met Bogdan, een joch van twaalf. Hij sprak behoorlijk goed Engels en vroeg ons het hemd van het lijf. Bewondering en verbazing wisselden elkaar af, terwijl hij intussen  ons gesprek vertaalde voor zijn vriend, die vooral belangstelling had voor de fiets van Richard.


Bij een andere gelegenheid vroeg ik of er een wc was. De uitbater keek wat besmuikt en wenkte me mee. Via een zijdeur moest ik naar buiten, een trap af. Daarachter lag een houten kotje. Ik had mijn bedenkingen, maar durfde niet meteen te weigeren. Achter een hek, langs een moddergeul en een hok met twee varkens lag de wc, omgeven door stank en vliegen. Het veld was een betere optie.


In het veld rustten we later inderdaad een tijdje uit. Op onze rug keken we naar de wolken en de vormen die ze aannamen. Het deed me denken aan het weiland van vroeger, achter ons huis, waar je liggend in het lange gras in alle wolken dieren kon zien. Na een tijdje hervatten we onze tocht door het heuvelige land naar ons einddoel Kelmentsi.


De plaats kwam niet voor op booking.com, wat meestal de eerste leidraad is om een hotel te vinden. Er moest er een zijn, maar we konden het niet vinden. Een meisje weigerde me te woord te staan, een oudere dame reageerde nogal nors dat er niks was. Behulpzame politieagenten wisten wel waar we onderdak konden vinden: bij Tony. Een van hen wees ons de weg. Zo'n kilometer verderop vonden we de bar, met daarboven het hotel. Het eten was er lekker, de kamer prima en het uitzicht goed. Fortuna heette het.

We fietsen 86 kilometer, https://www.strava.com/activities/600665428
Reageren kan via het blog of per e-mail op beelceem@com.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten