donderdag 5 mei 2016

Industrie

Later dan gepland vertrok ik uit Alt Homberg, een wijk van Duisburg. Om te ontbijten moest ik naar de bakker, een goede 5 minuten lopen vanaf het hotel. Daar begon de vertraging. Mijn blog kostte wat meer tijd dan waar ik op had gerekend. Eenmaal op pad besloot ik het rustig aan te doen. Ik voorvoelde dat geduld me vandaag goed van pas zou komen.

Grote delen van de route leidden door industriegebied. Ingewikkelde verkeerssituaties, veel stoplichten en door vrachtwagens kapotgereden wegdek, maakten het fietsen tot een inspannende bezigheid. Ik reed vaak verkeerd. In Krefeld hing overal een zure lucht. Niettemin deed een vogel nog een poging er een nest te bouwen.


Aan de rand van de stad werden immens grote hallen neergezet, mogelijk voor distributie. Het waren er vooral veel. Aan de randen van het gebied stond aanplant van nieuwe bomen, waardoor ik aan natuurcompensatie moest denken en daardoor aan de soms absurde kanten ervan. Maar dat kwam weer door het prachtige boek ‘Dit is mijn hof’ van Chris de Stoop, dat ik zojuist had gelezen. Een beetje groen misstond hier echter niet.

Eenmaal buiten de stad was het vooral groen, soms lieflijk. Ik fietste over een dijk met aan beide zijden een veld. Links van me glinsterde in de verte de Rijn. Plotseling kwam van rechts een haas uit het veld rennen, de oren fier omhoog. Hij schoot vlak voor mijn fiets het pad over en verdween in het gras aan de andere kant. Aan de lichte beweging van het gras zag ik welke route hij nam.


Aan de noordkant van Keulen eindigde mijn tocht, in een Jugendherberge. De beloofde overdekte en beveiligde ruimte voor mijn fiets bleek te worden verbouwd. WiFi was er tegen betaling voor de duur van 1 uur en je kon maar 1 keer inloggen op 1 apparaat. Mijn voornemen geduldig te zijn, kwam me hier goed van pas, al kwam het woord ‘Scheisse’ toch net wat te vaak uit mijn mond. Wel met resultaat: mijn fiets kon alsnog op een veilige plek worden gestald. En in de nabijheid stond een leuke biertent, wat weer alles goedmaakte.




Ik legde 90 km af, te zien op Strava



Geen opmerkingen:

Een reactie posten