dinsdag 3 mei 2016

Uitgeleide en ontvangst

De eerste etappe naar Odessa zit erop. Tien klokslagen van de Utrechtse Dom begeleidden mijn vertrek. Even voelde het onwennig, alsof mijn Santos het gewicht van mijn verscheiden motor had. Achterom kijken durfde ik in dat drukke straatje nog even niet.

Dat veranderde snel. Ik fietste de stad uit, over stukjes bekende en onbekende weg en kwam voorbij een nagebouwde Romeinse wachttoren. Spechten roffelden tegen boomstammen. Ze doen me uitgeleide, dacht ik, net als de Domtoren. Ik mijmerde over het uitgeleide doen. Het woord deed me denken aan de dood. Maar ik was vertrokken om ergens levend aan te komen. Waar zou op mijn etappe het omslagpunt liggen tussen vertrek en aankomst, tussen uitgeleide en ontvangst?

In Cothen hing een dood varken in een grijper. Het zweefde naar de container, op weg naar deconstructie. Vijftig meter verder vloog een ekster op, een lange tak in de snavel die diende om een nest te mee bouwen. De wereld om me heen toonde zich als het illustratiemateriaal van mijn gedachten over uitgeleide en ontvangst.


Ik fietste voort. De zon scheen, de temperatuur was aangenaam. Af en toe wind mee, af en toe wind tegen. Na de ijzige dagen van de week ervoor was deze dag een groot cadeau. Ik zag een kikker op mijn pad, ik zag kieviten, ganzen in soorten en maten, ooievaars, koeien. Ik zag prachtige vestingen, kerken, dorpjes. De fruitbomen bloeiden, de bermen waren geel, van paardebloemen en koolzaad. Ooit reisde ik met de Trans-Siberiƫ expres van Moskou naar Irkoetsk. 87 kilometer Nederlands rivierenlandschap toont meer afwisseling dan duizenden kilometers Siberisch berkenbos.


Na zes uur en een kwartier bereikte ik mijn bestemming, bij vriendin Inge in Gendt. Ze was er nog niet. Ik wachtte haar op in haar tuin, met uitzicht op een weiland, dat me deed denken aan het weiland achter de tuin uit mijn jeugd en aan de zomerse dagen van weleer. Daarna was er koffie. Die had ik tot dat moment moeten missen, omdat er bitter weinig open horecagelegenheden waren. En een appelflap. Het was een prachtige dag.



Mijn route bekijken kan op https://www.strava.com/activities/563443830



Geen opmerkingen:

Een reactie posten