maandag 23 mei 2016

Pluizen en papavers

Ietwat beschaamd realiseerde ik me gisterochtend dat ik dacht in Slovenië te zijn, wat niet klopte. Vroege lezers van mijn blog kregen daarom nog een Sloveense versie te lezen, die ik in de loop van de dag corrigeerde. Mijn route voerde een klein stukje door Slowakije.

Met de hulp van een andere fietser en na geklauter over opengebroken straten in Bratislava bereikte ik weer de route langs de Donau. Je kreeg er de ruimte, er was één baan voor wandelaars en skaters, één voor fietsers en één voor gemotoriseerd verkeer. Grote hoeveelheden pluis van bomen dwarrelden als sneeuw door de lucht. Verder was het vooral een lange oninteressante rechte weg. De wind was stevig en kwam uit de verkeerde hoek, de zon brandde. Daardoor werd het een zware rit. 

Na een korte stop was ik ineens in Hongarije, waar er af en toe wat meer beschutting van bomen was.  De officiële route ging over een weg met verrassend goed wegdek en veel verkeer. Het fietste onrustig. Ik besloot de zelfgemaakte route op de Garmin te volgen. Die bleek ineens veel avontuurlijker, over grindpaden en door bos, over paden waarvan me verbaasde dat ze op de kaart stonden.


Na pakweg vier kilometer kwam ik weer op een normale weg, die vervolgens tot Györ was voorzien van fietspaden of - stroken. Een verademing. Hier en daar zag ik kleurige velden, waarvan ik even dacht dat het tulpen waren, maar het bleken papavers. Intussen was ik behoorlijk vermoeid geraakt en ik stopte vaker dan gewoonlijk. Gelukkig kon ik onderweg Hongaarse forinten uit de automaat halen en daarmee in een dorpscafé, waar men alleen Hongaars sprak, wat te drinken halen.


Ik arriveerde later in Györ dan ik had verwacht, maar de entree was er aangenaam. Een behoorlijk gerestaureerde stad, met een groot voetgangersgebied. Even had ik het gevoel in een filmdecor te zijn beland. Nadat ik me had opgeknapt liep ik door de stad, maar de levendigheid was er al behoorlijk verdwenen. Ik zag er vooral pizzeria's, döner-kebabzaken en ijswinkels. Het kostte me moeite om een gewoon restaurant te vinden en toen ik er eenmaal zat, was ik al snel de laatste klant. Het eten smaakte overigens uitstekend, het bier ook.



Ik legde zo'n 82 kilometer af. https://www.strava.com/activities/584566297

Een reactie sturen kan via het blog of rechtstreeks naar beelceem@me.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten